CODZIENNIE odkrywa Warszawę
na nowo

Na ulicach stolicy w 2018 r. zginęły w wypadkach drogowych 43 osoby, czyli o 7 mniej niż rok wcześniej.

      Warszawski ratusz przedstawił dane dotyczące wypadków za cały poprzedni rok. Na ulicach stolicy zginęły w wypadkach drogowych 43 osoby, czyli o 7 mniej niż rok wcześniej. Wśród ofiar było „tylko” 20 pieszych, co oznacza spadek o 14 osób w porównaniu z zeszłym rokiem.
Potwierdziła się więc tendencja, którą warszawski ratusz sygnalizował już w listopadzie, przedstawiając dane z pierwszych dziesięciu miesięcy 2018 r. Już tam liczba ofiar wypadków i ofiar wśród pieszych była znacząco niższa niż w poprzednim roku. Grudzień jest jednak zawsze miesiącem newralgicznym – szybko zapada zmrok, pogarszają się warunki na drogach – wypadków zwykle jest więc sporo. Nawet tak prozaiczna rzecz, że jesteśmy bardziej poubierani, może utrudniać orientację na ulicy.
Tymczasem w całym 2018 r. w wypadkach drogowych na warszawskich ulicach zginęły 43 osoby, z czego 20 z nich to piesi. Liczba ofiar spada co roku od 2013 r. Liczba zabitych pieszych spada wolniej, ale w ubiegłym roku spadek był znaczny (w 2017 r. – 34, w 2016 r. – 31, w roku 2015 – 34, w 2014 – 39, w 2013 – 44).

Warszawscy urzędnicy od kilku lat jak mantrę przypominają szereg działań, które podejmują dla bezpieczeństwa pieszych. To przede wszystkim wciąż trwający audyt wszystkich warszawskich przejść dla pieszych, dzięki czemu identyfikuje się te szczególnie niebezpieczne i albo są przebudowywane, albo np. doświetlane. Drogowcy zainstalowali już kilkadziesiąt tzw. aktywnych przejść, które „reagują” gdy zbliża się do nich pieszy lub samochód. Po każdym śmiertelnym wypadku na jego miejscu zbiera się komisja złożona z policjantów i drogowców. To tylko elementy planu realizowanego jako tzw. Wizja Zero, czyli dążenie by w konkretnym roku na warszawskich ulicach liczba ofiar spadła do zera.

W efekcie, jak zaznaczają urzędnicy, wskaźnik liczby ofiar wypadków na 1 mln mieszkańców w ubiegłym roku wyniósł 24, co oznacza, że był trzykrotnie niższy niż średnia krajowa (74 ofiary). Wynik ten jest ponad dwukrotnie mniejszy od średniej wszystkich krajów Unii Europejskiej (50 ofiar w 2017 r.). Wyraźnie wzrosło też bezpieczeństwo pieszych. W 2017 r. zdarzenia z przechodniami stanowiły 68 proc. wszystkich wypadków śmiertelnych, podczas gdy w 2018 r. było to 46,5 proc.

za; transport-publiczny.pl