CODZIENNIE odkrywa Warszawę
na nowo

Ruszyła Piaseczyńsko – Grójecka Kolej Wąskotorowa

    Odjazd! Takim komunikatem i charakterystycznym gwizdkiem przywitaliśmy nową atrakcję w ramach Warszawskich Linii Turystycznych 🙂 Wczoraj do #WLT dołączyła Piaseczyńsko – Grójecka Kolej Wąskotorowa.

   Zabytkowa kolejka wąskotorowa wyrusza w każdą sobotę wczesnym popołudniem ze stacji w Piasecznie. Przejeżdża przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30 XX wieku, Głosków i Runów i dociera do Złotokłosu. W drodze powrotnej zatrzymuje się w Runowie, gdzie jest miejsce na piknik. Mogą Państwo upiec kiełbaski przy ognisku, poleniuchować na słonecznej polanie lub zagrać w piłkę. Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około 4 godziny. Do Piaseczna można dojechać z Warszawy m.in. specjalną zabytkową linią autobusową 51.

    Pod koniec XIX wieku została uruchomiona Wilanowska Kolejka Wąskotorowa biegnąca od rogatki belwederskiej do Drogi Czerniakowskiej. Zamożny warszawski krawiec Eugeniusz Paszkowski pozazdrościł sukcesu właścicielom tego nowoczesnego środka transportu i zamarzył o konkurencyjnej kolejce z Warszawy do Piaseczna, biegnącej wzdłuż ówczesnego Traktu Aleksandryjskiego (obecnie ulica Puławska). Pierwsze pociągi w połowie 1898 roku wyjechały na odcinek plac Keksholmski (obecnie plac Unii Lubelskiej) – Dąbrówka, a w pod koniec roku dojechały do Piaseczna. Od tego czasu aż do lat 60 XX wieku linię regularnie rozbudowywano. Najpierw pociągi dojechały do Góry Kalwarii, później do Grójca i Jasieńca, a w końcu do Nowego Miasta nad Pilicą. W 1924 roku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa obsługiwała najdłuższą w swojej historii, prawie 90-kilometrową, trasę.

    W połowie lat 30 XX wieku stołeczny magistrat zaczął być niechętny infrastrukturze kolejowej z powodu zwiększającego się ruchu ulicznego i coraz popularniejszych tramwajów elektrycznych. Najpierw wycofano linię z placu Unii Lubelskiej i skrócono ją do ulicy Odyńca, a później do stacji Warszawa Szopy (obecnie Metro Wilanowska).

   Po II wojnie światowej kolej, w tym kolejki wąskotorowe, została znacjonalizowana. W latach 50 XX wieku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa odegrała jeszcze niebagatelną rolę w odbudowie stolicy. Mówiono, że co 10 cegła w Warszawie została przywieziona kolejką z cegielni w Gołkowie. Wraz z latami 60 XX wieku nastała fascynacja transportem samochodowym oraz rozwijającą się w Warszawie siecią tramwajową. W 1966 roku rozpoczęła się powolna likwidacja Piaseczyńskiej Kolejki Wąskotorowej. 1 lipca 1991 roku zawieszono ruch na ostatnim odcinku Piaseczno – Grójec. Siedem lat później, dzięki zaangażowaniu miłośników, kolejka wróciła na odcinek Piaseczno – Tarczyn. Od tego czasu organizowane są przejazdy turystyczne. Zachęcamy do odwiedzenia strony www.kolejka-piaseczno.pl

za; ztm.waw.pl